Thursday, December 24, 2009

A love To KiLL

OnE SmILE mEaN moRe tHAn A DoZEn RoSES




WhICH huRts MORE??  ThiNKing yOU ShouLd HatE hIM oR kNowiNG tHAt yOu DoN’T??



LoVE is thE SlowESt FoRm oF SuiCide

Fantasi Cinta - Episod 4

Pagi itu Hani mengenakan selendang biru pemberian Adam. Dia bersiap awal kerana ini adalah hari pertama dia mula bekerja di syarikat AD’MA Golden Company. Bukannya papa Hani tidak menawarkan jawatan di syarikat milik keluarga mereka tetapi anak gadisnya itu mahu berdikari dan belajar dari bawah sebelum mengambil alih jawatan di syarikat mereka sendiri.

Daddy rasa cadangan ni patut diusulkan dalam mesyuarat nanti, jelas Tan Sri Mokhtar kepada anaknya. Ketika itu Hani sedang mencari bilik Ketua Pengarah. Dia sempat melirik selendangnya ketika melalui cermin bilik tersebut. Hani berhenti dan membetulkan selendangnya yang sedikit senget. Dia tidak tahu sebenarnya ada orang yang melihat tingkah lakunya dari dalam bilik tersebut. Selesai merapikan selendangnya Hani mengetuk pintu bilik itu. Adam Danial Tan Sri Mokhtar. Nama itu tertera di pintu di hadapannya. Hani tergamam.
Masuk, Tan Sri Mokhtar memberi arahan..Dia tersentak dan membuka pintu. Orang pertama yang dilihatnya adalah Adam Daniel. Adam duduk di kerusi ketua pengarah bersama Tan Sri Mokhtar di hadapannya. Adam Daniel adalah anak ke dua Tan Sri Mokhtar dan Puan Sri Azizah. Anak sulung mereka, kakak Adam, Anis Danisya kini menetap di New York selepas kematian suaminya dalam kemalangan jalan raya. Adam satu-satunya harapan keluarga untuk menguruskan syarikat keluarga mereka.

Am, kenalkan ni Hani Umairah. Daddy lantik dia jadi setiausaha Am. Hani menelan air liur. Dia masih kaku. Tidak percaya apa yang dilihatnya saat ini. Pantas saja selama ini Adam merahsiakan latar belakangnya. Dia hanya menyangka Adam pemuda biasa yang sederhana latar belakangnya. Ternyata Adam Daniel adalah pewaris kepada AD’MA Golden Company. Hani sedikit kecewa kerana Adam tidak memberitahunye terlebih dulu. Daddy ada meeting, kita jumpa malam nanti, kata Tan Sri Mokhtar sambil keluar dari bilik anaknya itu. Lamunan Hani terhenti. Dia cepat-cepat meletakkan fail di atas meja Adam dan ingin segera keluar. Adam sempat menahan Hani. Adam melihat wajah ayu gadis itu yang cuba melarikan pandangan matanya. Adam minta maaf, Adam tahu Hani marah sebab Adam tak pernah beritahu Hani sebelum ni, ujar Adam lembut sambil memegang bahu Hani. Kenapa Adam rahsiakan daripada Hani?soal Hani. Adam tak bermaksud pun nak buat macam tu. Adam tak ada niat apa-apa. Adam nak Hani terima Adam seadanya. Dia berusaha memujuk buah hati kesayangan itu. Hani mengangguk paham. Adam tersenyum.

Baiklah, oleh sebab Hani dah jadi setiausaha Adam, so beratlah sikit tanggungjawabnya, ujar Adam cuba menakutkan Hani. Two in one. Adam tertawa. Hani paham maksud pemuda itu. Setiausaha dan kekasih. Hani mencebikkan bibirnya. Adam geli hati melihat reaksi muka yang comel itu. Hatinya tenang melihat keayuan gadis itu memakai selendang biru pemberiannya kelmarin. Dia tergelak sendiri mengingatkan peristiwa ketika Hani membetulkan selendang di depan cermin biliknya itu. Aduh, Adam menjerit kecil apabila satu cubitan hinggap di lengannya. Berangan yang tak elok lah tu, kata Hani sambil meluru keluar dari bilik Adam. Adam ketawa sendiri dengan telatah buah hatinya itu. Dia meneruskan kerjanya.

Hari-hari di pejabat berjalan seperti biasa. Hubungan Hani dan Adam semakin mekar. Tan Sri Mokhtar juga sudah maklum dengan hubungan mereka. Dia gembira kerana gadis yang baik budi pekerti dan berdisiplin seperti Hani berjaya merebut hati anak terunanya itu. Tan Sri juga menyimpan hasrat untuk melihat mereka bersatu.

Petang itu Hani sendirian di pusat membeli- belah. Dia ingin mencari kain pasang untuk dipadankan dengan selendang pemberian Adam. Adam tidak dapat menemani Hani kerana Tan Sri Mokhtar meminta Adam mengikutnya ke kelab golf. Butik Al-Hani menarik perhatian gadis itu. Sepasang kain sutera berwarna putih dan bermotifkan corak bunga biru menarik perhatiannya. Nama butik itu juga turut mengundangnya untuk menjenguk ke dalam kedai itu. Sedang asyik dia melihat kain sutera putih itu, tiba-tiba seorang jejaka menghampirinya. Hani tidak menghiraukan kerana menyangka pembantu di butik itu. Erm..saya nak..Hani berkata sambil menoleh ke arah lelaki tersebut. Lidahnya kelu. Alif Haikal. Ya. Pemuda itu berdiri tepat di depannya. Hani tidak sempat menyudahkan ayatnya. Lantas dia meluru keluar dari kedai itu. Alif cuba mengejar tetapi dengan keadaan sesak di pusat membeli-belah tersebut menyukarkannya untuk mencari Hani. Maklum sahaja hujung minggu , sudah tentu ramai pengunjung di yang datang. Alif hampa. Dia mahu menerangkan hal yang sebenar kepada Hani.

Fuh, lega. Hani menghembuskan hela nafasnya. Dia nampak kelibat Alif  mencarinya di kedai berhampiran. Tapi dia lebih dahulu bersembunyi di kedai perhiasan Az’Tar. Banyak barang-barang perhiasan wanita di dalam kedai itu. Tiba-tiba bahu Hani ditepuk lembut. Hani tersentak. Seorang wanita 40-an, berwajah kacukan Cina yang bertudung ayu senyum memandangnya. Dari tadi Auntie tengok anak ni terhendap-hendap ke luar. Macam sembunyi dari seseorang. Lembut pertanyaan wanita itu. Hani tunduk. Maafkan saya. Saya terpaksa sembunyi dekat sini. Saya tak nak jumpa lelaki tu lagi. Hani menerangkan situasinya. Wanita itu mengajak Hani duduk di meja penjuru di kedainya itu. Tak apalah, Auntie tak kisah. Auntie paham masalah orang muda. Lagipun mesti kamu ada alasan tersendiri kan, soal wanita itu. Hani hanya mengangguk. Haninya memuji kebaikan wanita itu. Teringat mamanya di rumah. Persis seperti mama. Tutur katanya lembut menyentuh hati. Wajahnya tenang putih bersih. Mereka berbual mesra. Sejurus selepas itu, Hani meminta izin untuk pulang.

Fantasi Cinta - Episod 3

Sudah 2 bulan perkenalan mereka. Hani mula dapat merasakan perasaan asing dalam hatinya. Ntah mengapa setiap kali dia bertemu Adam, jantungnya berdegup kencang. Nafasnya seakan sesak. Sepanjang perkenalan itu, mereka mengenali hati budi masing-masing. Apa yang menghairankan Hani, jejaka itu penuh misteri. Cerita latar belakang mengenai Adam tidak banyak yang diketahuinya. Dia pernah bertanya hal keluarga Adam tetapi jejaka itu hanya menjawab acuh tak acuh. Seminggu Adam senyap tanpa khabar berita. Hati Hani mula dihimpit rindu. Wajah tampan jejaka yang berwajah iras-iras pelakon tanah air Farid Kamil mula terbayang di fikirannya. Nombor telefon telah dihubunginya banyak kali, namun hanya mesej suara yang menjawabnya. Baru sahaja Hani bangun daripada tempat tidurnya, tiba-tiba telefon bimbitnya berbunyi. Nama pemanggil yang tertera adalah nama orang yang dirinduinya. Adam Daniel. Tanpa berlengah, Hani mengangkat panggilan telefon itu. Assalamualaikum.Adam memulakan bicara. Waalaikumussalam, jawab Hani. Hani, saya minta maaf sebab tak jawab panggilan awak. Saya ada urusan yang perlu diselesaikan. Lagipun saya berada di luar kawasan. Bila balik rumah baru saya perasan mesej dan panggilan awak, jelas Adam. Oh, saya ingat saya dah tersalah nombor,balas Hani ringkas dengan nada seolah memerli. Adam tergelak mendengar jawapan gadis itu. Awak rindukan saya ke?soal Adam dengan niat bergurau. Eh, ke situ pula, saya nak mengajak awak makan malam di rumah saya esok. Awak ada apa-apa rancangan ke malam esok? Soal Hani tenang walaupun hatinya berdegup kencang dan  mukanya merah kerana malu dengan gurauan Adam. Dalam hati dia mengiyakan perasaan rindunya pada jejaka itu. Tak, saya ada masa. Baiklah, malam esok saya datang, jawab Adam. Perbualan mereka berlanjutan sehingga tengah malam. Rindu yang terpendam akhirnya terubat dengan perbualan telefon pada malam itu.


Cantik anak mama malam ni, puji Datin Aishah mencuit hidung kecil anaknya itu. Hani mundar mandir di ruang tamu banglo mewah itu. Hatinya berdebar. Bunyi loceng mengejutkan lamunannya. Hani membuka pintu. Adam Daniel datang dengan sejambak bunga di tangannya. Lantas dia menghulurkan jambangan bungan lily itu kepada Hani. Hani mencium bunga kesukaannya itu. Harum. Dia sedar Adam memerhatikan tingkah lakunya. Hani malu sendiri. Dia mempersilakan Adam masuk. Belum sempat dia mengiringi Adam ke ruang tamu, bunyi loceng sekali lagi mengejutkannya. Pantas Hani berpaling dan wajahnya pucat melihat susuk tubuh dan wajah yang sangat dikenalinya di muka pintu itu. Alif Haikal. Lelaki yang dulunya pernah bertahkta di hati Hani Umairah. Hani terkedu. Hatinya yang mula bernafas kini sesak apabila bayangan lama muncul kembali.


Peristiwa 2 tahun lepas berlegar-legar di ruangan mindanya. Alif, kenapa tiba-tiba buat keputusan mendadak macam ni? Alif bergurau dengan Hani kan? Berulang kali Hani menanyakan soalan yang sama kepada Alif. Dia seolah tidak percaya apabila lelaki yang sangat dicintainya itu berubah hati dan mahu memutuskan hubungan mereka. Hani mula menitiskan air mata. Dia terduduk. Alif memegang bahu Hani. Hani, Alif tak tahu apa yang Alif patut buat sekarang. Alif buntu dan keliru dengan perasaan Alif sendiri. Alif sayangkan Hani tapi hati Alif tak boleh lupakan bekas kekasih Alif. Alif ingat Alif dah boleh lupakan dia tapi bila dia kembali merayu pada Alif, Alif tewas. Maafkan Alif. Alif hargai semua kenangan kita. Alif nak Hani tahu yang rasa sayang Alif pada Hani selama ni ikhlas daripada hati Alif. Hani bingkas bangun. Sudahlah, kalau memang ini kehendak Alif, Hani redha. Semoga Alif bahagia. Mulai hari ni, anggaplah kita tak pernah kenal antara satu sama lain. Dan mulai hari ni juga, Alif Haikal tak pernah wujud dalam kamus hidup Hani Umairah, tegas Hani menuturkan kata bersama linangan air mata. Hani!! Alif menarik tangan Hani yang cuba berlalu. Pantas Hani menepis. Alif hanya mampu melihat langkah longlai Hani Umairah meninggalkannya.

Hani!!Kenapa tercegat kat situ, soal Datuk Hakim. Jemput Alif masuk. Papa Hani pelik melihat suasana tegang di ruang tamu rumahnya itu. Hani lantas tersedar dari lamunannya. Err..jemput masuk. Mendatar nada suara gadis ayu itu. Luka lama berdarah kembali. Apa tujuan Alif ke sini, soal hatinya. Dia segera menghampiri Adam dan membisikan sesuatu. Adam mengangguk. Alif hanya memerhati. Papa, ni lah Adam Daniel. Adam, ni papa Hani. Mereka bersalaman. Datuk apa khabar?soal Adam. Ish, tak payah formal sangat Adam, panggil uncle sudah, gelak Datuk Hakim sambil menepuk lembut bahu anak muda itu. Datuk Hakim merupakan pemilik syarikat HA Palace. Berumur 50 tahun tetapi masih segak seperti umur 40-an. Datuk Hakim mendengar cerita mengenai Adam daripada Datin Aishah. Maklum sahaja isterinya sangat rapat dengan puteri tunggalnya itu. Semua cerita dikongsi bersama termasuk peristiwa Adam menyelamatkan puterinya itu. Alif yang diam dari tadi turut menghulurkan tangan untuk bersalam dengan papa Hani. Sebenarnya papa terjumpa Alif dekat pejabat hari ni, jadi papa ajak Alif makan malam dengan kita, jelas Datuk Hakim. Hani mengangguk. Datuk Hakim melihat anak perempuannya itu diam seribu bahasa. Alif kenalkan ni Adam, ringkas Datuk Hakim memperkenalkan jejaka itu. Adam ni..belum sempat Datuk menyambung ayatnya, Hani bingkas menyambung, teman lelaki saya. Jari halusnya mencubit lembut lengan Datuk Hakim seolah memberi isyarat. Datuk Hakim tersenyum dan mengangguk. Dia paham betul perangai anaknya itu. Hani tidak menyalahkan papanya kerana Datuk Hakim tidak tahu mengenai hubungan mereka yang terputus di tengah jalan. Lagi pula Hani memberitahu papanya bahawa mereka hanya berkawan.

Hani ke dapur sementara yang lainnya berbual di ruang tamu. Adam dah datang? Soal Datin Aishah yang dari tadi sibuk menyiapkan juadah bersama pembantu rumahnya. Hani mengangguk. Wajahnya yang berseri kian muram. Kenapa anak mama ni?pelik Datin Aishah melihat Hani. Mama, bukan Adam je yang datang. Tapi Alif pun datang sekali. Alif???terkejut mamanya mendengar nama itu. Dia tahu pemuda itu yang pernah mengecewakan hati kecil anaknya itu. Papa tak cakap pula dengan mama, mesti last plan ni, ujar Datin Aishah memujuk anaknya. Tak apa, Hani buat macam biasa sajalah sayang. Lagipun Adam ada kan, dia mengelus lembut bahu anak kesayangan itu.

Sepanjang makan malam, Hani hanya diam. Sesekali dia bersuara. Itu pun apabila ditanya oleh papanya. Alif sendiri rasa bersalah kerana menerima undangan Datuk Hakim. Dia sebenarnya tidak mahu melukakan hati wanita yang pernah disayanginya dulu. Melihat Adam yang begitu baik melayan Hani, hati Alif mula dihimpit cemburu. Hani berpura-pura bahagia di samping Adam. Sememangnya dia bahagia tetapi sengaja menunjukkannya di hadapan Alif. Biar jelas kelihatan bahawa dia tidak pernah merana ditinggalkan Alif walaupun pada hakikatnya dia pernah terluka.

Adam kerja apa??soal Datin Aishah. Er..Adam kerja syarikat biasa je Datin. Alah, tak payah panggil Datin, panggil je mama. Nanti pun nak kena panggil mama juga kan. Betul tak papa? Datuk Hakim mengangguk.Adam tersenyum malu. Walaupun sedikit terkejut tetapi dia dapat membaca isi hati wanita 40-an itu. Keluarga Hani sangat merendah diri walaupun mereka golongan berada. Hani hampir tersedak mendengar ucapan mamanya. Datin Aishah tersenyum puas. Dia tahu anaknya itu terkejut tetapi sengaja dia memberi peluang itu kepada Adam supaya dapat membuka mata Alif Haikal. Air mata anaknya ketika memeluknya di hari perpisahan mereka amat melukakan hati nalurinya sebagai seorang ibu. Alif meneguk air di dalam gelasnya. Hatinya semakin meronta-ronta. Alif cuba mencari peluang untuk bercakap dengan Hani. Ternyata wanita itu setia di samping Adam Daniel. Hani mengalihkan pandangan mata setiap kali bertentang mata dengan Alif Haikal. Sakit hatinya masih belum sembuh. Tidak lama selepas makan malam, Alif meminta diri dengan alasan dia harus menemui rakannya. Hani menarik nafas lega.

Hani menemani Adam sehingga ke luar pagar. Adam, maafkan Hani, tak tahu pula papa jemput Alif datang sekali malam ni , ujar Hani lembut. Tak apa, saya tak kisah, bagus juga sebab dapat berlakon lagi sekali , tak jadi tunang, dapat jadi boyfriend pun jadilah. Balas Adam sambil ketawa. Hani mencubit lengan Adam sehingga pemuda itu mengaduh kesakitan. Padan muka, kata Hani sambil mentertawakan reaksi Adam. Adam menyerah kalah, dia mengangkat tangan. Hani tersenyum. Ketika bersama Adam Daniel, nama Alif Haikal langsung lenyap daripada ingatannya. Adam mengambil kotak hadiah di dalam keretanya. Dia menyerahkan kepada Hani. Untuk apa? Soal Hani. Nak bagi girlfriend sendiri pun kena ada sebab? Hani terkejut. Adam ketawa melihat muka gadis comel itu. Belum sempat Hani menyinggahkan cubitan berbisanya sekali lagi ke lengan Adam, dengan pantas jejaka itu mengenggam pergelangan tangan Hani. Adam mengeluarkan sesuatu dari poket seluarnya. Dia memakaikan gelang hijau itu kepada Hani. Gadis itu tergamam. Gelang ni..Hani tidak sempat menghabiskan ayatnya. Saya terjumpa masa tu dan sekarang masa yang sesuai untuk pulangkan pada awak, ujar Adam. Saya harap saya tak perlu berlakon lagi untuk jadi tunang atau boyfriend awak, luah Adam. Saya tahu terlalu awal untuk saya luahkan semua ni tapi sudi tak awak bagi saya peluang untuk jadi watak yang sebenar??soal Adam. Hani masih lagi terdiam. Maafkan saya Adam, saya tak boleh...Adam mengangguk paham. Dia tahu permintaannya itu terlalu awal untuk hubungan mereka. Hani tersenyum. Saya tak boleh....tolak permintaan awak tu, jelas Hani. Dia ketawa kerana dapat mengenakan Adam dengan kenyataannya itu. Hani bahagia kerana dia juga mengharapkan Adam mengetuk pintu hatinya yang sekian lama terkunci. Adam menepuk dahinya kerana terperdaya oleh kenyataan Hani. Mereka ketawa bersama. Adam Daniel dan Hani Umairah bertentang mata. Dua hati bersatu. Harapan mereka menjadi nyata.


Hani membuka kotak hadiah pemberian Adam. Sehelai selendang biru berlipat elok di dalamnya.Selendang biru lembut itu dikeluarkan dan  diletakkan di atas kepala. Cantik. Sulam tangan bunga-bunga kecil putih di tepi selendang menampakkan lagi wajah ayu Hani Umairah. Datin Aishah yang kebetulan melewati bilik tidur anak perempuannya sempat menjenguk puterinya yang sedang tersenyum sendiri sambil menelek hadiah pemberian Adam. Dia hanya tersenyum melihat Hani yang asyik dibuai angan-angan. Hatinya mendoakan kebahagiaan Hani bersama jejaka yang benar-benar dapat menjaga dan membimbing anaknya itu. Dia tidak mahu peristiwa lama Hani bersama Alif berulang lagi. 


Wednesday, December 23, 2009

143












LoVE 


iS ThE


MoST 


CoMpLicAteD 


ThING iN 


tHE WoRLD



bUT iT 


MakeS 


EveRyThiNG 


WoRTh 


It!!!!





L+O+V+E = E-V-O-L


SweEt WoRds ArE eAsY tO SaY, SwEeT tHIngS aRE EasY tO BuT, BuT SwEeT PeOpLe aRE DiFficULt to FinD



PaIN LasTs A mInuTE bUT ReGreT LaSts A LifEtiME




HoPe EnDs WhEn You StOP BelieViNg, LoVE EnDS WheN yOu StOP CariNG, FrieNDShiP EnDs WhEn You StoP ShaRiNG




TeLL SomEoNE yOu LoVe tHem ToDAy, YoU mAy nOT hAvE a ToMOrrOW

eVerY PasSinG MiNUtE iS AnOtHer ChAncE tO tURn iT ALL ArOuND



LoVE iS NoT fREE; ThE PrICe iS YoUR HeARt

AmoUr





If You WaNT TruE LoVe YoU MuST gO tHrOugH tHe PAiN



TiRED oF trYinG, Ya i’M SmiLLinG, But InsiDE i’M DyiNG

iT’s eAsY to LovE bUt HarD to TeLL

ThE HardeST PaRT oF LoVE iS DeCidiNG WhEN tO HaNg Up oR to Let GO




TrUST wiTh YouR HeArT nOt YoUR Head

NeVER mAkE SomEOne EvERyThiNG, BeCAUSE WhEN tHey’RE GoNE yOu’ll HavE NotHING
  

MorE ThaN WorDS



LiFe iS a pEn yoU caN CrOsS oUt YoUR pASt buT yoU CaN’T ErAsE iT.

ThE EasY PaRT is PrETenDiNG tO hATe yOu, tHe HaRD pARt is AdmiTtiNG i WiLL LovE YoU ForEvER






ThErE Are WoRst ThinGS tHAn LosING tHE pERSoN yOu LovE..ThAT’s WatcHinG tHeM FaLL iN LoVE WiTh SoMEoNE ElsE


YoU mIGHt ReGReT WhaT You DiD, But YoU’ll RegReT WhAT yoU DiDn’T Do EveN MoRE

LoVE IS FoREVer MiSuNDerStOOD

tEarS iS CrY




WhO Do yOU tUrN tO WhEN tHe OnLY PeRsON WhO cAN StOP yOUr CrYinG iS tHe OnE WhO MadE yOu CrY??





I DrOppED A TeAR iN thE OcEAN, ThE DaY i FinD iT iS ThE DaY i’LL StOP LoVInG YoU



TeArS ArE ThE WoRDs the HeArT CaN’T SaY




If i CriED WouLD YoU WaSh AwAy My TeARs???

CeriTa KlakaR...

Budi Bahasa Budaya Kita..

Seorang gadis cantik menaiki LRT yang sangat penuh sesak. Gadis itu berdiri betul betul didepan seorang pemuda. Seketika kemudian pemuda itu bangun, namun belum sempat pemuda itu berkata apa apa, gadis cantik itu menolak pemuda itu dengan lembut ke tempat duduknya sambil berkata, “Terima kasih, saya lebih suka berdiri”. Pemuda itu tercengang dengan penuh kehairanan. Dia sedikit jengkil kerana ditolak oleh gadis itu walaupun secara lembut. Pemuda itu pun berdiri semula tetapi sekali lagi gadis cantik itu menolaknya duduk semula dan berkata dengan sedikit kuat hingga didengari oleh lain lain penumpang, “Tak apa, tak payah susah susah, saya lebih suka berdiri.” Tanpa putus asa pemuda itu berdiri lagi untuk kali yang ketiga sambil menjerit, “Woii cik kak !! Saya nak turun laaaaa!!! Saya dah terlepas perhentian saya tau !!? Apa punya perasan lah dia ni?!!!



Things nOt to SaY to Your BF


U nEEd to knoW





Heart 4 SaLE....



i WanT a GuY.....








It's All About LUV



EmO GirL








I’d LiKe To BeLiEVE ThAT i’LL wAKe Up OnE MoRNiNG AnD NoT MiSS HiM aNyMoRE.
i’LL fInALLy UnDERstAnd tHaT WhEN hE bRokE mY HeART iT Was fOR a ReASoN, OnE i JuST DoN’T UnDeRsTANd YeT, BuT WhEN i Do i’LL KnOW ThAT hE mEssED Up.

It's LiFE

ThERe aRe ThINgS tHAt We DoN’T wAnT tO HaPPeN BuT HaVE tO acCePt,
ThINgS We DoN’T wAnT tO KnOW bUt HaVE tO LeArN, aND PeOpLe We CaN’T LiVE WiThOUT BuT HaVe tO LeT Go..





UntukMU




















Sayang..
Hari berganti hari
Waktu berganti waktu
Puas sudah aku mencari
Sehingga kini aku buntu

Cinta datang dan pergi
Rindu hadir dan berlalu
Hatiku resah diulit mimpi
Sukar melupakan kenangan lalu

Sayang..
Aku masih mencari jawapan pasti
Adakah cinta ini masih untukmu
Perlukah hati ini terbuka buatmu
Haruskah jiwa yang kosong ini menanti

Kau pergi saat cinta itu mekar
Kau hilang tika aku perlu
Kasih yang kau ukir
Kini pudar seiring waktu

Sayang...
Andai cinta itu bukan buatku
Andai hatimu bukan untukku
Relakanlah semua itu
Kerna itu y terbaik buat kita

Aku terima suratan takdir
Aku sedar hakikat cinta
Biar masa y menentukan segala
Kerana cinta bukan milik kita



Tuesday, December 22, 2009

6 Perkara Yg ALLAH sembunyikan...



Allah SWT selesai menciptakan Jibrail as dengan bentuk yang cantik, dan
Allah menciptakan pula baginya 600 sayap yang panjang , sayap itu antara
timur dan barat (ada pendapat lain menyatakan 124, 000 sayap). Setelah itu
Jibrail as memandang dirinya sendiri dan berkata:

"Wahai Tuhanku, adakah engkau menciptakan makhluk yang lebih baik
daripada aku?."

Lalu Allah swt berfirman yang bermaksud.. "Tidak"

Kemudian Jibrail as berdiri serta solat dua rakaat kerana syukur kepada
Allah swt. dan tiap-tiap rakaat itu lamanya 20,000 tahun.

Setelah selesai Jibrail as solat, maka Allah SWT berfirman yang
bermaksud. "Wahai Jibrail, kamu telah menyembah aku dengan ibadah yang
bersungguh-sungguh, dan tidak ada seorang pun yang menyembah kepadaku
seperti ibadat kamu, akan tet api di akhir zaman nanti akan datang seorang nabi
yang mulia yang paling aku cintai, namanya Muhammad.' Dia mempunyai umat
yang lemah dan sentiasa berdosa, sekiranya mereka itu mengerjakan solat dua
rakaat yang hanya sebentar sahaja, dan mereka dalam keadaan lupa serta serba
kurang, fikiran mereka melayang bermacam-macam dan dosa mereka pun
besar juga. Maka demi kemuliaann Ku dan ketinggianKu, sesungguhnya solat
mereka itu aku lebih sukai dari solatmu itu. Kerana mereka mengerjakan solat
atas perintahKu, sedangkan kamu mengerjakan solat bukan atas perintahKu."

Kemudian Jibrail as berkata: "Ya Tuhanku, apakah yang Engkau hadiahkan
kepada mereka sebagai imbalan ibadat mereka?"

Lalu Allah berfirman yang bermaksud. "Ya Jibrail, akan Aku berikan
syurga Ma'waa sebagai tempat tinggal..."

Kemudian Jibrail as meminta izin kepada Allah untuk melihat syurga
Ma'waa. Setelah Jibrail as mendapat izin dari Allah SWT maka pergilah
Jibrail as dengan mengembangkan sayapnya dan
terbang, setiap dia mengembangkan dua sayapnya dia boleh menempuh jarak
perjalanan 3000 tahun, terbanglah malaikat jibrail as selama 300 tahun sehingga
ia merasa letih dan lemah dan akhirnya dia turun singgah berteduh di bawah
bayangan sebuah pohon dan dia sujud kepada Allah SWT lalu ia berkata dalam
sujud:

"Ya Tuhanku apakah sudah aku menempuh jarak perjalanan setengahnya, atau
sepertiganya, atau seperempatnya? "
Kemudian Allah swt berfirman yang bermaksud. "Wahai Jibrail, kalau kamu
dapat terbang selama 3000 tahun dan meskipun aku memberikan kekuatan
kepadamu seperti kekuatan yang engkau miliki, lalu kamu terbang seperti
yang telah kamu lakukan, nescaya kamu tidak akan sampai kepada sepersepuluh
dari beberapa perpuluhan yang telah kuberikan kepada umat Muhammad terhadap
imbalan solat dua rakaat yang me reka kerjakan.... ."

Marilah sama2 kita fikirkan dan berusaha lakukan... Sesungguhnya Allah
S.W.T telah menyembunyikan enam perkara iaitu :

* Allah S.W.T telah menyembunyikan redha-Nya dalam taat.
* Allah S.W.T telah menyembunyikan murka-Nya di dalam maksiat.
* Allah S.W.T telah menyembunyikan nama-Nya yang Maha Agung di dalam Al-Quran.
* Allah S.W.T telah menyembunyikan Lailatul Qadar di dalam bulan Ramadhan.
* Allah S.W.T telah menyembunyikan solat yang paling utama di dalam solat (yang lima waktu).
* Allah S.W.T telah menyembunyikan (tarikh terjadinya) hari kiamat didalamsemua hari.

Semoga kita mendapat berkat daripada ilmu ini. Wallahualam

Kalau rajin... Tolong sebarkan cerita ini kepada saudara Muslim Muslimat
yang lain agar menjadi renungan dan pelajaran kepada kita semua. Ilmu
yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang
mengajarnya meskipun dia sudah meninggal dunia...

Waallahualam..

DoA BuAt KEkaSiH

Ya Allah....
Seandainya telah engkau catatkan...
Dia milikku tercipta buatku...
Satukanlah hatinya dengan hatiku...
Titipkanlah kebahagian antara kami.... agar kemesraan itu abadi...
Dan ya Allah... ya tuhanku yang maha mengasihi...
Seiringkanlah kami melayari hidup ini...
Ketepian yang sejahtera dan abadi...

Tetapi ya Allah...
Seandainya telah engkau takdirkan.... dia bukan miliku...
Bawalah ia jauh dari pandanganku....
Luputkanlah ia dari ingatanku...
Dan peliharalah aku dari kekecewaan....

Serta ya Allah ya tuhanku yang maha mengerti....
Berikanlah aku kekuatan...
Melontar bayangannya jauh ke dada langit...
Hilang bersama senja nan merah.. agarku bisa bahagia...
Walaupun tanpa bersama dengannya...

Dan ya Allah yang tercinta...
Gantillah yang telah hilang....
Tumbuhkanlah kembali yang telah patah...
Walaupun tidak sama dengan dirinya...

Ya Allah ya tuhanku...
Pasrahkanlah aku dengan takdirmu...
Sesungguhnya apa yang telah engkau takdirkan...
Adalah yang terbaik buat ku.... kerana engkau maha mengetahui... Segala yang terbaik buat hamba Mu ini...

Ya Allah...
Cukuplah engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku...
Di dunia dan di akhirat...
Dengarlah rintihan dari hamba Mu
yang daif ini...
Jangan engkau biarkan aku sendirian...
Di dunia ini mahupun di akhirat... Menjuruskan aku ke arahkemaksiatan dan kemungkaran...
Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman...
Supaya aku dan dia sama2 dapat membina Kesejahteraan hidup... Ke jalan yang Engkau redhai... dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh....

Amin.. Ya Rabbal A'lamin. ."

Monday, December 21, 2009

Seventeen – JaLAn TeRBaiK


semua telah berakhir
tak mungkin bisa dipertahankan
hanya luka jika kita 
bersama
karna jalan
 ini memang berbeda

semua yang terjadi tak akan kembali
jalan kita memang berbeda
namun hati ini tak ingin kembali


ku yakin kita akan bahagia
tanpa harus selalu bersama
tak perlu disesali
tak usah ditangisi

hanya luka jika kita bersama
karna jalan ini memang berbeda

Rossa – Takkan Berpaling Dari Mu (OST Munajah Cinta)



kala malam bersihkan wajahnya dari bintang-bintang
dan mulai turun setetes air langit dari tubuhnya
tanpa sadar nikmatnya alam karena kuasaMu
yang takkan habis sampai di akhir waktu perjalanan ini


terima kasihku padaMu Tuhanku
tak mungkin dapat terlukis oleh kata-kata
hanya diriMu yang tahu besar rasa cintaku padaMu


oh Tuhan anugerahMu tak pernah berhenti
selalu datang kepadaku Tuhan semesta alam
dan satu janjiku takkan berpaling dariMu


(terima kasihku) ya Allah
(padaMu Tuhanku) anugerahMu
Engkau sisihkan semua aral melintang di hadapanku

dan buat terang seluruh jalan hidup ’tuk melangkah





TAHuKah AnDA?????



1.Tahukah anda apabila 350ml air yang diambil dari sinki dan kemudiannya dituangkan ke dalam cerek yang mengandungi 150ml air suling dan dibiarkan terdedah kepada nyalaan api bersuhu 100 darjah celcius akan menghasilkan satu cecair yang dinamakan air masak.



2. Percayakah anda yang air sirap merupakan salah satu bahan asas dalam pembinaan sebuah helikopter. Ini kerana kajian telah dibuat, seorang pembina helikopter memerlukan air sirap untuk menghilangkan keletihan semasa membuat helikopter, tanpa air sirap mungkin helikopter tersebut tidak dapat disiapkan.


3. Sebuah kereta yang dipandu selaju 220 km/j tidak akan dapat memotong kereta yang dipandu selaju 40 km/j sekiranya kereta-kereta tersebut dipandu dari arah yang bertentangan


4. Tahukah Anda dalam bahasa Inggeris dan ….Italy…., jurugambar dikenali sebagai paparazzi. Perkataan itu dipercayai diambil dari watak paparazzo dalam filem La Dolce Vita yang diterbitkan oleh Federico Fellini pada tahun 1960. Dalam bahasa melayu pula, ayah kepada seorang budak yang bernama Razzi juga boleh dikenali dengan nama papa Razzi.


5. Tahukah Anda bendera negara Denmark telah dicipta 700 tahun lampau, menjadikan bendera paling lama digunakan di dunia lebih lama daripada penggunaan susu cap bendera.


6. Tahukah Anda magnet ialah sejenis logam yang juga digelar besi berani. Sebagaimana namanya magnet ialah besi yang berani menarik butir-butir besi lain kearahnya. Bagaimanapun orang yang diupah untuk menarik kereta bukanlah magnet.


7. Tahukah Anda cicak memutuskan ekornya apabila
diganggu. Apabila cicak menyedari yang dia diekori oleh sesuatu, ia akan memutuskan ekornya supaya benda itu tidak mengekorinya lagi atas alasan tanpa ekor sudah tentu ia tidak akan diekori lagi.


8. Tahukan anda bahawa seorang manusia normal tidak boleh menyentuh telinganya sendiri menggunakan siku.


9. Tahukah Anda burung dapat pulang ke sarangnya walaupun telah keluar kadangkala hingga beribu kilometer
daripada sarangnya tanpa sesat atau silap walaupun tanpa bantuan kompas. Ini kerana setiap sarang burung mempunyai alamatnya yang tersendiri sebenarnya.


10. Tahukah Anda bunyi perkataan lempeng dan tempeleng adalah hampir sama walaupun ia berbeza dari segi rupa bentuknya. Tapi, walaubagaimanapun orang yang kena tempeleng masih boleh memakan lempeng apabila dia berasa lapar.


11. Tahukah Anda gunung berapi yang berusia tiga ratus tahun disahkan masih aktif untuk meletup. Tapimengikut kajian ahli gunung, api elektrik di rumah kita tidak akan aktif jika tidak membayar bilnya selama tiga bulan.


12. Tahukah Anda orang yang tidak pernah kisah langsung tentang wang ringgit, pangkat, kedudukan dan harta dunia ialah Orang Utan.


13. Tahukah Anda ahli sains seluruh dunia bersepakat jika nasi ayam dimakan sewaktu lapar, perut kita
akan mengalami satu tindakbalas yang berupa kekenyangan. Nasi ayam juga boleh digunakan sebagai ubat untuk menggembirakan hati kita bila nasi ayam yang dimakan itu dibelanja oleh kawan kita.


14. Dan tahukah anda bahawa hampir kesemua pembaca post ini telah mencuba untuk menyentuh telinga menggunakan siku?